Nie podejmuj decyzji jeżeli jesteś głodny!

Nie chcesz podejmować decyzji pod wpływem impulsu? – postaraj się aby wszelkie decyzje
podejmować będąc najedzonym.

dec

Uczucie głodu wywoływane jest w naszym organizmie przez hormon zwany Greliną.
Grelina wydzielana jest w przewodzie żołądkowo-jelitowym momencie kiedy mamy pusty żołądek.
Hormon ten bezpośrednio działa na ośrodkowy układ nerwowy, sygnalizując potrzebę spożycia pokarmu i jednocześnie przygotowując organizm
do tego procesu.

Badacze z Uniwersytetu w Gothenborgu w Szwecji, przeprowadzili serię eksperymentów na szczurach, chcąc dowieść, że wyżej wymieniony hormon nie tylko powoduje uczucie głodu, ale wpływa również na nasze zachowanie, czyniąc je impulsywnym.
Wyniki eksperymentu były do przewidzenia. Szczury po wstrzyknięciu im do mózgu hormonu greliny, działały w sposób nieprzemyślany i impulsywny.
Naukowcom pod przewodnictwem prof. Karoliny Skibickiej udało się również określić dokładną część mózgu na którą działa grelina, która jest częścią tzw. układu nagrody.

W chwili obecnej, równolegle trwają prace nad lekami, które mają blokować grelinę i tym sam pomagać pacjentom w walce z otyłością i leczeniu tzw. zachowań impulsywnych (np. ADHD).

Źródło: Medical News Today
[http://www.medicalnewstoday.com/articles/310140.php Why you should never make a decision when you are hungry]

Codzienne spożywanie czekolady zapobiega cukrzycy i chorobom serca!

Tak, to żadna pomyłka – spożywanie codziennie małych ilości czekolady może nam pomóc uniknąć w przyszłości cukrzycy i innych chorób serca – tak wynika z opublikowanych badań na łamach British Journal of Nutrition.

czekolada

Czekolada przeważnie postrzegana jest jako źródło tłuszczu i cukrów, której nadmierne spożycie prowadzi do otyłości.
Naukowcy jednak odkryli jej drugie oblicze. Umiarkowane, regularne spożywanie czekolady (szczególnie tzw. gorzkiej, ciemnej) może przynieść korzyści dla naszego organizmu.
Ciemna czekolada ma najwyższą zawartość kakao, a co za tym idzie ma wysoką zawartość przeciwutleniaczy (szczególnie flawonoidów).

Naukowcy, pod przewodnictwem prof. Stranges przeanalizowali konsumpcję czekolady u 1153 osób, w wieku 18-69 lat. Zadaniem badania było sprawdzenie czy spożycie czekolady wpływa na podatność organizmu na insulinę – zmniejszona reakcja na insulinę prowadzi do cukrzycy typu 2 i chorób serca.

U osób, które codziennie spożywały czekoladę, ich organizm wykazywał zdecydowanie większą podatność na insulinę, niż u osób które czekolady nie spożywały. Dodatkowo czekolada wyraźnie poprawia poziom enzymów wątrobowych. Efekt był tym silniejszy, im większą ilość czekolady spożywano.

Autorzy badań stwierdzają, że spożywanie ciemnej czekolady powinno być zalecane, jednak zwracają uwagę, że bardzo duże znaczenie ma rodzaj czekolady jaki spożywamy. Pozytywne działanie przynosi wyłącznie czekolada bogata w naturalne kakao. Produkty przetworzone i inne czekoladopodobne mogą nam jedynie dostarczyć kalorii.

[Na podstawie artykułu:
Daily chocolate intake linked to lower risk of diabetes, heart disease
Written by Honor Whitean
Published: Friday 29 April 2015
www.medicalnewstoday.com]

Dlaczego gorzej śpimy podczas pierwszej nocy, w nowym miejscu?

Na pewno niejednokrotnie słyszałeś pytanie w stylu „Jak Ci się spało w nowym miejscu?” i co wtedy odpowiedziałeś?
– Nie mogłem zmrużyć oka, – Przewracałem się z boku na bok zanim zasnąłem?

Problemy ze snem, podczas pierwszej nocy w nowym miejscu.

Na taki stan rzeczy, naukowcy z Uniwersytetu Brown w Rhod Island, znaleźli odpowiedź.
Przeprowadzili oni eksperyment na grupie ochotników. Do badania użyli oni rezonansu magnetycznego (MRI) oraz aparatury
mierzącej poziom tlenu we krwi, poziom oddechu oraz ruchy gałki ocznej. Wyniki były zaskakujące.
Niemal w każdym badanym przypadku, stwierdzono iż lewa część mózgu, podczas zasypiania, wykazywała większą aktywność.
Ta asymetria w zachowaniu półkul mózgowych, powoduje właśnie utrudnione zasypianie.

Skąd ta aktywność lewej półkuli?
W nowym miejscu, nasz organizm czuje się mniej bezpiecznie. Jest bardziej wyczulony na wszelkie dźwięki i stara się
być gotowy do ew. reakcji i obrony. Ten stan „podwyższonej gotowości” zanika wraz z kolejnymi nocami – oragnizm przyzwyczaja się, staje się bardziej ufny.

Jak sobie radzić z efektem pierwszej nocy (FNE – First Night Effect). Naukowcom przy okazji tego badania udało się
jedynie odkryć iż zabranie w nowej miejsce, naszej dotychczasowej poduszki, nieznacznie niwelowało ten efekt.

Źródło: Why do we sleep badly during the first night in a new place? – [www.medicalnewstoday.com]